lördag 25 april 2015

CSN 0



"Den som är satt i skuld är inte fri" sa en gång vår allas Göran Persson. Samtidigt som värdet på pengar går mot noll (väldigt låga räntor) bestämde jag mig för ett tag sedan att betala av mina studieskulder som jag haft i många år.

Efter diverse extra överföringar till CSN har jag nu inge skuld till dem längre och faktiskt ingen skuld alls. En skön känsla!

Från en höjdpunkt på över 300 000 är jag nu nere i noll!

Jag hade under några år tanken att jag kunde sätta in pengarna på ett säkert konto eller i en säker fond och tjäna något på mellanskillnaden mellan den låga räntan från CSN och avkastningen. Till slut bestämde jag mig dock för att känslan av frihet att inte ha några skulder var värd mer än detta.

Rent ekonomiskt kanske detta inte är rätt beslut, men nu är det gjort!

Och, ja, känslan är skön.

Nu kan jag med gott samvete fylla upp mina portföljer och förhoppningsvis njuta av att de över tid stiger i värde.

Inga mer årliga betalningar till CSN!

2 kommentarer:

  1. I dagens låga räntemiljöer så hade jag aldrig valt att betala av CSN. Tror dock att många tänker att det är skönt att sitta utan lån, lite som att få tillbaka från skatten vilket egentligen är att låna ut pengar gratis till staten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Jag kom ju som beskrivet till insikten att jag ville vara skuldfri, även om det innebar mindre pengar att investera (och beroende på investering) tjäna en del på mellanskillnaden.

      Staten har ju via CSN hjälpt mig att studera och även det är ju värt en del tacksamhet. :-)

      Jag lägger till dig i min blogglista.

      Radera